„Liczą się pierwsze chwile”

Redakcja

Pampers i UNICEF: rola taty w pierwszych 1000 dni życia dziecka.

Z okazji Dnia Ojca marka Pampers dołączyła do światowej kampanii UNICEF „Liczą się pierwsze chwile”, promującej znaczenie odpowiedniego rozwoju dziecka w pierwszych 1000 dni życia. To najważniejszy czas dla kształtowania potencjału i zapewnienia szczęśliwej przyszłości każdego malucha. Dzień Ojca był okazją, aby podkreślić, jak ważna jest rola taty w procesie rozwoju dziecka.

#LicząSięPierwszeChwile” – światowa kampania UNICEF

Mózg trzyletniego dziecka jest dwukrotnie bardziej aktywny od mózgu osoby dorosłej. Jego neurony tworzą nowe połączenia z imponującą częstotliwością 700-1000 na sekundę. Największy potencjał rozwoju człowiek osiąga w pierwszym 1000 dni życia. Ogromne znaczenie dla wykorzystania go w pełni ma otoczenie dziecka i bodźce, które otrzymuje. Troskliwa, opieka, ochrona, zabawa, a także prawidłowe żywienie – wszystkie te elementy są niezbędne dla osiągnięcia najlepszego rezultatu.

Mając świadomość, jak negatywne skutki dla przyszłych pokoleń może mieć ograniczenie prawidłowego rozwoju małych dzieci, UNICEF uruchomił światową kampanię #LicząSięPierwszeChwile, której celem jest podkreślenie znaczenia okresu pierwszego 1000 dni dla rozwoju dziecka i zaproszenie do inwestowana w programy rozwoju najmłodszych. Jedną z odsłon tej globalnej kampanii jest Międzynarodowy Dzień Ojca. To doskonała okazja, aby podkreślić, jak ważna jest rola taty w wychowaniu dziecka i jego prawidłowym rozwoju już od pierwszych dni życia.

Podstawowym celem UNICEF jest zapewnienie najlepszych warunków życia i rozwoju dla każdego dziecka na świecie. Bardzo ważne jest budowanie świadomości społecznej w najważniejszych dla dzieci kwestiach. Tworząc inicjatywy, takie jak kampania #LicząSięPierwszeChwile* pokazujemy, w jaki sposób już teraz dawać dzieciom najlepsze możliwości rozwoju. Najlepsza inwestycja w rozwój dziecka w pierwszych latach jego życia to czas, którzy poświęcą dla niego oboje rodzice – mówi Katarzyna Kordziak, Dyrektor ds. Fundraisingu UNICEF Polska.

*Film zrealizowany w ramach kampanii UNICEF #LicząSięPierwszeChwile jest dostępny na stronie: www.videocamp.com.

1000 pierwszych dni – perspektywa psychologiczna  

Pierwsze trzy lata życia dziecka to czas najbardziej intensywnego rozwoju poznawczego, lingwistycznego, społecznego, emocjonalnego oraz motorycznego. Rola rodziców w tym czasie jest nieoceniona – to oni sprawiają, że dziecko od momentu narodzin czuje się kochane, bezpieczne i rozwija się prawidłowo. Ważnym elementem rozwoju maluchów jest aktywny udział w wychowaniu zarówno matki, jak i ojca. Okazywanie miłości, wspólne spędzanie czasu, gry, zabawy, rozmowa oraz właściwa opieka obojga rodziców pozytywnie wpływają na prawidłowy rozwój oraz szczęśliwą przyszłość dziecka (1).

Dziecko do pierwszego roku życia adaptuje się do nowych warunków życiowych i tym, czego najbardziej potrzebuje, jest odpowiednia opieka. Większość czasu spędza na regenerującym śnie, jedzeniu i nawiązywaniu więzi z rodzicami. Wtedy też rozpoznaje ich jako podstawowych opiekunów oraz „chłonie” wszystko, czego doświadczy. Do trzeciego roku życia istnieje mnóstwo możliwości, aby dać dziecku bliskość, czułość i „napęd” do rozwoju. W tym okresie życia niezwykle ważna jest zarówno rola matki, jak i ojca dziecka – mówi Monika Perkowska, psycholog dzieci i młodzieży.

Relacja pomiędzy rodzicami a dzieckiem nawiązana od pierwszych dni życia pomaga dziecku rozwinąć szeroki wachlarz umiejętności, które będą wykorzystywane w ciągu całego życia. Obejmują one zdolność do uczenia się, budowania wysokiej samooceny i pewności siebie, wypracowania pozytywnych umiejętności społecznych oraz łatwości w nawiązywaniu dobrych relacji w późniejszym wieku,  a także rozwijania poczucia empatii.

Nowy model ojca

Jeszcze 30 lat temu rola ojca ograniczała się do pracy zawodowej gwarantującej stabilność finansową rodziny. To na barkach matek spoczywała opieka, pielęgnacja oraz wychowanie dzieci od pierwszych chwil życia. Wraz ze zmianami społecznymi, zaczął przekształcać się model oraz podział ról w polskich rodzinach. Współcześni mężczyźni, którzy doświadczają ojcostwa coraz częściej są ojcami „pełną gębą”. Odkąd większość kobiet pracuje zawodowo i istnieje potrzeba dzielenia się obowiązkami domowymi, mamy do czynienia z nowym typem ojcostwa – komentuje prof. dr hab. Tomasz Szlendak, socjolog rodziny z Instytutu Socjologii UMK w Toruniu.

O zmianie roli ojców we współczesnych rodzinach świadczy znaczący wzrost liczby mężczyzn korzystających z prawa do dwutygodniowego urlopu ojcowskiego – w 2011 r. jedynie 22 tys. mężczyzn skorzystało z tej możliwości, a w roku 2015 już 167 tys. Dane pokazują, że zwiększył się także średni czas, jaki ojcowie poświęcają swoim dzieciom z 2-4 godzin tygodniowo do 2 godzin dziennie. Na naszych oczach wyłania się nowy model ojca, który nie ma wsparcia we wzorcach płynących od ojców ze starszych generacji, którzy dostawali dzieci w swoje ręce dopiero wtedy, kiedy uczyli je przestrzegania norm społecznych, czyli dosyć późno. Zmiany następują błyskawicznie, przez co przybywa nowym ojcom wielu obowiązków nieznanych ich ojcom i dziadkom. To główny powód, dla którego nowi ojcowie zaglądają do zasobów internetowych w poszukiwaniu przede wszystkim informacji, które mogą pozyskać od osób w podobnym wieku i będących w podobnej sytuacji życiowej, skąd rosnąca coraz bardziej wśród mężczyzn popularność portali o charakterze poradnikowym, forów internetowych oraz blogów prowadzonych przez ojców – dodaje prof. dr hab. Tomasz Szlendak.

„Wspólnie dbamy o bobasy” doceniając rolę taty

Marka Pampers zainicjowała w tym roku nową kampanię „Wspólnie dbamy o bobasy”, której celem  jest odpowiedzialność za budowanie świadomości na temat korzyści, jakie płyną z zaangażowania całej rodziny oraz społeczeństwa w opiekę nad maluchami w ciągu ich pierwszym 1000 dni życia. Pampers chce motywować wszystkich członków rodziny, ale także całe społeczeństwo do aktywnego uczestnictwa w wychowaniu maluchów od ich pierwszych dni. Ten „aktywny udział w wychowaniu dziecka” oznacza okazywanie mu miłości, poświęcanie czasu na wspólną zabawę, rozmowę i opiekę, które będą podstawą prawidłowego rozwoju i szczęśliwej przyszłości.

PAMPERS

Od ponad 50 lat rodzice ufają marce Pampers i korzystają z jej produktów, pielęgnując swoje dzieci. Producentem pieluszek Pampers jest firma Procter & Gamble – każdego dnia nosi je ponad 25 milionów dzieci ze 100 krajów. W portfolio marki znajduje się szeroki wybór pieluszek, chusteczek i pieluchomajtek, zaprojektowanych, by zapewnić wygodę i ochronę dziecka na każdym etapie jego rozwoju. Po więcej informacji na temat marki Pampers zapraszamy na stronę www.pampers.pl.

UNICEF

UNICEF to organizacja humanitarna i rozwojowa od 70 lat działająca na rzecz dzieci. Od ratujących życie szczepień, przez budowę szkół, po natychmiastową pomoc w sytuacji klęski humanitarnej – UNICEF robi wszystko, aby dzieciom żyło się lepiej. Więcej informacji na stronie www.unicef.pl.

(1) Dane opracowane na podstawie raportu UNICEF oraz we współpracy z Moniką Perkowską, psychologiem dzieci i młodzieży oraz prof. dr hab. Tomaszem Szlendakiem z Instytutu Socjologii UMK w Toruniu.