Kod dostępu

Redakcja

Twórcy nowej polskiej marki przekuli elementy Alfabetu Braille’a, Kodu Morsa i języka migowego w printy. Poznajcie plecaki Culture.

Lubimy obserwować poczynania młodych projektantów i rzemieślników, a tym razem odnotowaliśmy dobry start. Na pierwszy rzut oka Culture to proste czarne plecaki i torby, ale kiedy pozna się historię inspiracji ich twórców i weźmie taki egzemplarz w dłoń, chce się mieć chociaż jeden na własność. Dopracowane fasony i solidne wykonanie – to jeśli chodzi o formę. A przekaz? Twórcy Culture sięgają do kodów – dobrze znanych w naszej kulturze, choć niestosowanych przez nas na co dzień języków.

Pierwsza, startowa kolekcja to SILENT CULTURE, inspirowana trzema językami: Alfabetem Braille’a, Kodem Morse’a i językiem migowym. Ten pierwszy został stworzony przez Louisa Braille’a, który w wyniku wypadku oślepł w dzieciństwie. Braille oparł go na wojskowym systemie umożliwiającym odczytywanie rozkazów bez użycia światła. Dziś przede wszystkim umożliwia osobom niewidomym zapisywanie i odczytywanie tekstów. Drugi – Kod Morse’a to sposób reprezentacji alfabetu, cyfr i znaków specjalnych za pomocą dźwięków, błysków światła, impulsów elektrycznych lub znaków popularnie zwanych kreską i kropką. W przypadku obu języków twórcy Culture przenieśli punkty tworzące alfabety bezpośrednio na plecaki. Z kolei język migowy służący do porozumiewania się bez używania narządu słuchu pojawił się na modelach toreb w postaci rysunku dłoni.

Jak uważają twórcy marki – „każdy z nich, oprócz swojej podstawowej funkcji, jest także niesamowicie charakterystycznym medium wizualnym, które łączy cisza”. Piękno i prostotę tych trzech języków obrali za swój projektowy punkt wyjścia. Każdy z druków powstałych w kolekcji SILENT CULTURE to zapis słowa „culture”.

Więcej o Culture znajdziecie tutaj —> StronaInstagram / Facebook